The world is a book and those who do not travel read only one page. - St. Augustine

25/02/2013

Harjoittelu alkakoon!

Valmistautuminen


Ennen matkalle lähtöä olisi hyvä tutustua uuteen kulttuuriin ja maan toimintatapoihin edes hiukan etukäteen. Minä tunnen jossain määrin englantilaista kulttuuria, mutta en kuitenkaan ole ikinä asunut täällä. On sitä paitsi täysin eri asia tulla maahan turistina kuin työntekijänä tai harjoittelijana. Niinpä otin selvää hiukan englantilaisesta koulutusjärjestelmästä ja opettajan työstä. Lähinnä keskustelin aiheesta työkavereideni kanssa, joilla on kokemusta pitemmältä ajalta englantilaisista oppilaitoksista. 

Englannissa toimii useampi niin sanottu Exam board, joka tuottaa opetussuunnitelmat sekä kansalliset kokeet. Koulut voivat valita itse, minkä Exam boardin se valitsee. Ammatillinen koulutus on suuressa muutoksessa muun muassa rahoitusmuutosten vuoksi. Täällä on kouluja, jotka ovat lyhentäneet esimerkiki kampaamoparturin kaksivuotisen koulutuksen kahdeksi vuodenpituiseksi koulutukseksi. Näin ollen koulut saavat rahoitusta valmistuneiden opiskelijoiden mukaan niin ensimmäisen kuin toisenkin vuoden jälkeen! 

Opettajat ovat täällä kokonaistyöajassa. Heidän tulee olla koululla myös silloin kun he eivät opeta, toisin sanoen joka päivä kello 8.45 - 16.45. Tämä tarkoittaa pitkiä päiviä varsinkin heille, jotka kulkevat kauempaa kuten minä. Minun tulee lähteä kotoa kello 07.20 ja palaan hiukan ennen iltaseitsemää. Toki asuinpaikan voi valita lähempääkin työpaikkaa, ja sama ilmiö taitaa olla ammatissa kuin ammatissa Suur-Lontoon alueella. (Yksi painava syy, miksi en haluaisi asua täällä eritoten lasten kanssa! En vain olisi valmis uhraamaan niin paljoa vapaa-ajastani työmatkoihin.)

Lisäksi opiskelijoiden yksityisyys on huomattavasti suojellumpaa täällä kuin kotona. Minulta on esimerkiksi kielletty tuntien kuvaaminen arviointia varten. Opiskelijoiden ja opettajien suhteet tuntuvat olevan ainakin näin äkkiseltään erittäin muodollisia. Onkin mielenkiintoista päästä seuraamaan, kuinka paljon opettajien persoonallisuus näkyy luokkahuoneessa. Mennee tovi tottua "mam" sanaan. Sen käyttö tuntuu jotenkin erittäin persoonattomalta. 

Tämän enempää en ole vielä asiaan paneutunut. Uskon opppivani ensimmäisen viikon aikana enemmän kuin lukemalla kirjoja! Sitä paitsi tunnistan odotetut käyttäytymismallit helposti ja osaan muokata omaa käyttäytymistäni niiden mukaiseksi. Kyseessä on kuitenkin suht tuttu länsimainen kulttuuri!

Olen tottakai tehnyt opetusharjoittelusuunnitelman, mihin olen miettinyt käyttämäni opetusmetodit ja arvioinnin. Saapa nähdä toteutuvatko suunnitelmani käytännössä. Suurimman osan materiaalista olen kyllä jo tehnyt...


Ensimmäinen päivä - Kat & Rats


Ensimmäinen päivä on ohi. Viime yönä uni meinasi karkailla useampaankin otteeseen. Nousinkin sitten jo kello 5.30. Kävelin mieheni kanssa rautatieasemalle puiston läpi. Ihailin puiston lintuja, kun yhtäkkiä huomasin kolmen rotan juoksevan tien yli noin metrin päästä meistä. Aloin hyppiä ja huutaa. Onneksi kukaan ei ollut näkemässä kohtaustani. Mieheni "lohdutti" minua, että Lontoossa on aina rotta vähintään kahden metrin päässä. Ei mikään ihme, kun ihmiset vievät puiston linnuille pussikaupalla ruokaa, ja roskapussit lojuvat ihmisten pihoilla päivätolkulla. Kotimatkalla osasin onneksi jo varautua rottiin, joten hyppimisen ja huutamisen sijaan jähmetyin vain paikalleni.

Koulussa minut otettiin vastaan ystävällisesti. Täyttelin muutamat lappuset ja esitin rikosrekisteriotteen. Alle tunnissa sain IT-tuelta tarvitsemani tunnukset sekä sähköpostin. Uskomattoman tehokasta toimintaa!

Koulussa aamu alkaa aina lyhyellä henkilökunnan tapaamisella, missä käsitellään senpäivän asiat. Minutkin esiteltiin siellä tänään. 5 minuuttia kestävän kokouksen jälkeen kaikki palaavat töidensä pariin. Minulle eräs opiskelija esitteli talon, ja sen jälkeen kävin läpi tärkeimpiä asioita yhdessä tutorini kanssa. Hän on erittäin hyvin suunnitellut vierailuni, ja nähnyt paljon vaivaa, että pääsen suorittamaan opetusharjoitteluni heillä.

Tänään minulle selvisi lisää käytännön asioita kuten opetustunnin kestävän aina 60 minuuttia. Koulussa on käytössä ns. 10 päivän sykli. Toisin sanoen koulun lukujärjestys on samanlainen aina vain kaksi viikkoa. Jokaisen tunnin alussa opiskelijoiden nimet otetaan ylös, ja päivän lopussa on tutortapaaminen ja nimenhuuto eli ns. registration. Opiskelijat tulevat koululle viimeistään klo 8.55 ja lähtevät klo 15.30. Kuulostaa hyvältä systeemiltä poissaolojen ehkäisemiseksi! Alle 16-vuotiaiden opiskelijoiden kohdalla opettajilla on kaitsemisvastuu päivän aikana, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että opettaja ei saa jättää heitä yksin luokkahuoneeseen.

Välitunteja ei ole kuin yksi, ja lisäksi on porrastetut ruokatunnit. Koululta voi ostaa sandwichejä, pastaa kastikkeella, patonkeja ja pieniä lämpimiä ruokia. Ruoka näyttää melko rasvaiselta, joten taidan viedä sinne pitkälti omat eväät.

Aikaisemmin mainitsin opettajien kokonaistyöajasta. Kysyin tänään, pitääkö heidän tehdä paljon töitä lisäksi kotona. Vaikuttaa siltä, että myös kokonaistyöajassa olevat opettajat jatkavat työntekoa kotona.

Mutta nyt on aika mennä nukkumaan, jotta jaksaa taas nousta aamulla aikaisin. Mieheni on muutaman päivän työmatkalla, joten yöheräilytkin ovat nyt vain minun vastuullani. Huomenna pääsenkin jo seuraamaan tunteja!

No comments:

Post a Comment